آخرین خبر

مرزها کمرنگ می شوند

لجستیک-پاکت-پستی

لجستیک منطقه ما همپای خرده‌فروشی آنلاین رشد می‌کند؛ مرزها کمرنگ می‌شوند

تحویل کالا یا همان لجستیک یکی از بخش‌های مهم تجربه تجارت الکترونیکی است. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اخیرا در حوزه لجستیک خریدهای آنلاین پیشرفت قابل توجهی داشته است . مثلا خرید آنلاین به سرعت در دبی و تمام امارات در حال گسترش و تبدیل شدن به روش غالب خرید است. بازار تجارت الکترونیک امارات فقط در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۴۶ درصدی بوده است.

همین دیروز

تا همین چندی پیش بسیاری از مشتریان می‌پذیرفتند که رسیدن یک بسته چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. پس از همه‌گیری، تقاضای مصرف‌کننده برای گزینه‌های تحویل سریع و آسان به اوج خود رسید؛ اما تحویل یک روزه دیگر به یکی از هنجارها تبدیل شده. در حال حاضر، خدمات تحویل سریع‌تری در قالب تجارت فوری وارد بازار شده‌اند که قرار است زمان تحویل را تا چند ساعت کاهش دهد.

محدودیت‌های فاصله اجتماعی باعث شد یکی از بیشترین تغییرات این حوزه را در خدمات تحویل غذا و نوشیدنی شاهد باشیم. در حالیکه تقاضا برای غذا خوردن حضوری همچنان بیشتر می‌شود؛ اما مشتریان با موضوعاتی مثل گزینه‌های منو، ردیابی سفارش و زمان دقیق تحویل در خدمات تحویل فوری نیز خو گرفته‌اند. براساس آمار Statista،‌ امارات متحده عربی همچنان در این بخش پیشتاز خاورمیانه است و هنوز هم تقاضای زیادی برای تحویل سریع و آسان غذا وجود دارد. مدل‌های کسب‌وکار سنتی از جمله آشپزخانه‌های ابری (cloud kitchen) هم معمولا با اپراتور‌های شخص ثالث همکاری می‌کنند. تحویل سریع غذا و نوشیدنی در دبی و منطقه منا، تجارت بزرگی است. به گفته برخی متخصصان این بخش در حال حاضر ۱۵ درصد از اقتصاد دیجیتالی را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر، موفقیت در گرو تحویل کارآمد و به موقع است.

بیان ساده‌تر

تحویل فوری و مطمئن دو اولویت اصلی مصرف‌کنندگان به حساب می‌آیند. توقع برای تحویل سریع حتی از وعده‌های غذایی نیز فراتر رفته و خواربار روزمره را نیز در بر گرفته است. در واقع از نگاه تعداد روز‌افزونی از مشتریان اماراتی بازرگانی فوری یا همان خدمات تحویل فوری خواربار، نقش همان فروشگاه سر کوچه را ایفا می‌کند.

با ظهور بازیگران بزرگی مثل طلبات (Talabat)‌ و دلیورو (Deliveroo) که تنها در ۲۰ دقیقه خرید مشتریان را تحویل می‌دهند، این گزینه حتی برای خرید‌های لحظه‌ آخری مثل مواد غذایی فراموش شده یا غذا و نوشیدنی یک دورهمی نیز استفاده می‌شود.

همین فردا

تجارت الکترونیکی و مغازه سرکوچه به این دلیل به وجود آمده‌اند که خرید را برای مشتری آسان کنند؛ اما آیا این دو می‌توانند در کنار هم به همکاری یا رقابت بپردازند؟ هنوز هم فروشگاه‌های محلی پرازدحام هستند. اگرچه تنوع گزینه‌ها چندان زیاد نیست؛ اما برای خرید عبوری یا حتی یک پیاده‌روی ساده گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد و درنتیجه غلبه بر آن دشوار است.

واضح‌ترین روند برای خواربار فروشی‌های محلی، پیوند آنها با تکنولوژی دیجیتالی برای ارائه خدمات مربوطه به مشتریان است. از نقطه‌نظر بازرگانی فوری نیز سریع‌ترین راه برای کاهش زمان تحویل، همکاری با فروشگاه‌های محلی است. بازرگانی فوری همچنان وابستگی زیادی به خدمات شخص‌ثالث و ارسال مرحله آخری دارد به همین دلیل همکاری با فروشگاه‌های محلی منطقی به نظر می‌رسد.

همچنین این مدل تجاری با تشویق به خدمات سریع‌تر، تحویل دوستدار محیط‌زیست به صورت پیاده یا با دوچرخه، راهکار پایدارتری ارائه می‌کند؛ البته شهرت تجارت الکترونیکی فوری فرصت‌هایی را برای دیگر اقلام اساسی و غیراساسی نیز فراهم می‌کند. دارویی را تصور کنید که طی چند دقیقه و وقتی بیشتر از همه به آن نیاز دارید به دست‌تان می‌رسد یا مثلا در صنعت مُد و وقتی که فورا و لحظه آخری به لباسی نیاز دارید، تحویلش می‌گیرید.

برای مثال

استارت‌آپ تکنولوژی فودل (Fodel) در امارات با شبکه‌ گسترده‌ای از مکان‌های دریافت و تحویل، گزینه‌ دیگری جز تحویل در خانه را ممکن کرده است.

تحویل کالا چندین فرصت کارآفرینی را برای استارت‌آپ‌های تکنولوژی فراهم کرده است. ابزارهای دیجیتالی با کارهایی مثل مدیریت تحویل و زمان‌بندی مسیر به افزایش بازدهی تحویل کمک می‌کنند. در عین حال، ضرورت تکنولوژی به فراگیر شدن زنجیره تامین و بهینه‌سازی عملیات‌های دریافت و تحویل کمک می‌کند. تکنولوژی روز در افزایش پایداری و کاهش هزینه‌ها نیز ایفای نقش می‌کند. از خودروهای خودران و ناوگان تمام خودکار  تا تحویل با پهپاد، فرصت‌های کارآفرینی فراوانی در راه‌حل‌های نوآورانه به چشم‌ می‌خورد.

آینده

رشد تجارت الکترونیکی از این حیث عجیب به نظر می‌رسد که خرده‌فروشی فیزیکی همواره در امارات از قدرت بالایی برخوردار بوده است. این مساله نه تنها به تغییر عادت‌های خرید مصرف‌کننده در منطقه اشاره دارد بلکه نشانگر یک جریان جهانی در راستای توسعه بخش تجارت الکترونیکی است. در واقع، میانگین نرخ رشد سالانه تجارت الکترونیکی در چند سال آینده بیش از ۱۰ درصد برآورد می‌شود.

از آنجا که دبی و منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از گران‌ترین مقاصد جهان شناخته می‌شوند، این روند برای کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکاری که به دنبال بهره‌برداری از بازار تحویل کالا هستند، خبر خوبی است. به ویژه با توجه به نرخ نفوذ ۹۹ درصدی اینترنت امارات در سال ۲۰۲۲، تجارت الکترونیکی یک بازار حدود ۱۰ میلیونی را پیش روی خود دارد. البته این به این معنا نیست که امارات و به ویژه دبی نمی‌توانند در کنار تجارت الکترونیکی یک مقصد لوکس خرده‌فروشی فیزیکی نیز باشند.

تجارت الکترونیکی می‌تواند با خدمات دیجیتالی و بهبود تجربه مشتری، مثل مدل‌های جدید و نوآورانه تحویل کالا در آخرین لحظه، باعث تقویت بخش فیزیکی شود.

خرده‌فروشی در تمام اشکال مختلف خود فرصتی است برای کارآفرین فناورانی که چشم تیزبینی برای ارائه راه‌حل دارند.

منبع:عربین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید